Home

Narrated By Abu Musa : " Whose Islam is the best?" i.e (Who is a very good Muslim) He replied, " One who avoids harming the Muslims with his tongue and hands." │ Narrated By Ibn Mas'ud : The Prophet Sallahualaihiwassalam used to take care of us in preaching by selecting a suitable time, so that we might not get bored. (He abstained from pestering us with sermons and knowledge all the time) │ Narrated By 'Abdullah Bin Umar : Allah's Apostle said " Allah will not look at the person who drags his garment (behind him) out of conceit." │ Narrated By Abu Huraira : The Prophet said " A women is married for four things, i.e her wealth, her family status, her beauty and her religion. So you should marry the religious woman (otherwise) you will be a losers. May Allah bless us always :)

Tuesday 11 December 2012

Kejayaan DUNIAWI ke UKHRAWI? ツ

Alhamdulillahhirabbilalamin, LailahailaAllah Muhammadur Rasulullah ♥♥♥

Segala puji-pujian hanya pada yang Maha Pencipta, memberikan nikmat kepada sekalian alamNya serta junjungan besar kepada Kekasih Ilahi Rasulullah Sallahualaihiwassalam.

Bila menanti sesuatu yang ditunggu sekian lama, mesti ada debaran yang luar biasa daripada biasa. Macam tunggu keputusan peperiksaan, keputusan untuk sambung belajar atau kerja dan sebaliknya. Penantian akan berakhir bila jawapan mula diketahui…

Ada cerita, tentang sesuatu yang diperolehi untuk sesuatu perkara.

Bila mendapat sesuatu yang lama diimpikan, dihajatkan…diri mesti rasa gembira, mula rasa berbunga-bunga, segala cerita duka hilang sekelip mata, (Alhamdulillah itu apa yang dirasa sekarang…)

Namun, jika kita tidak memperolehi apa yang kita dambakan selama ini, pasti gelisah melanda, resah entah ke mana,  kecewa meruntun jiwa…

InsyaAllah, itu semua apa yang Allah Azzawajalla telah tetapkan di Luh Mahfuz , sebelum kita diciptakan lagi. Allah telah menentukan takdir yang terbaik bagi setiap hamba-hambaNya. Usaha yang berterusan, doa yang tidak pernah putus dan tawakkal dalam tawaddu’, itu yang utama untuk menentukan setiap keputusan hidup, insyaAllah.

Agak terkesan bila ada yang menilai seseorang berdasarkan pencapaian yang diperolehi semata. Tidak salah menilai berdasarkan pencapaian namun perlu dilihat juga usaha yang dilakukannya. Mungkin usahanya telah banyak namun masih belum mencapai keputusan yang baik, ada juga yang usahanya sedikit namun pencapaiannya amat terbaik. Itu semua ujian Allah untuk mengukur tahap syukur bagi yang berfikir.

Cemerlang di dunia belum menentukan cemerlangnya anda diakhirat kelak. Jadi, perlu seimbang kedua-duanya, duniawi dan ukhrawi J

“Sesiapa yang mencari ilmu yang sepatutnya diperolehi untuk mendapat redha Allah, tetapi mempelajarinya untuk tujuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga pada hari kiamat” (Riwayat Abu Daud)

Kita bagaimana? Mencari dan mendapatkan sesuatu untuk redha Allah semata atau redha manusia? Betulkah niat kita selama ini untuk belajar, bekerja dan sebagainya? 

Tanya diri, selami hati, insyaAllah temui jawapan yang pasti…

INGAT !!!  ‘Pointer’ yang diperolehi  bukan pengukur kejayaan semata, kenaikan pangkat bukanlah untuk selamanya, asalkan kembali kepada fitrah hidup sebagai HAMBA dan KHALIFAH, insyaAllah segalanya dapat diatasi tanpa rasa sangsi. langit langi hotel


Dimana ada kemahuan, insyaAllah disitu ada jalan

اَللَّهُمَّ نَوِّرْ قَلْبِيْ بِنُوْرِ هِدَايَتِكَ كَمَا نَوَّرْتَ ﭐلأَرْضِ بِنُوْرِ شَمْسِكَ أَبَدًا بِرَحْمَتِكَ يَآ أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
            Terjemahan: “ Ya Allah, terangilah hatiku dengan cahaya petunjuk-Mu sebagaimana Engkau bumi dengan matahari-Mu selama-lamanya, Ya Allah Yang Maha Mengasihani. ”

No comments:

Post a Comment